Ontwikkelende bouwer Horsman & Co heeft een aantal jaren terug er bewust voor gekozen meer naar buiten te treden. “De afgelopen 120 jaar hebben we het goed gedaan hoor”, nuanceert directeur ontwikkeling John Moors, “maar in de huidige tijd, waarin goed werk leveren alleen niet meer voldoende is voor het verkrijgen van nieuwe opdrachten, noodzaakt tot een intensievere communicatie met de markt.” De hoofdboodschap in die communicatie is ‘Alles voor elkaar’, en die belofte neemt Horsman & Co heel serieus.
Horsman & Co is gevestigd in een representatief pand aan de 2e Poellaan in Lisse. Met de vier divisies Advies & Ontwikkeling, Woningbouw, Utiliteitsbouw en Onderhoud & Renovatie kan het bedrijf de gehele huisvestingscarrière van klanten ondersteunen. Moors: “Tot voor kort zag men ons toch vooral als de aannemer die grote nieuwbouwprojecten uitvoert, terwijl we juist ook veel kleinschalige renovaties, verbouwingen en onderhoudswerkzaamheden doen. Natuurlijk realiseren we wat graag nieuwbouw, maar ook daarna willen we in beeld blijven voor een toekomstige aanbouw, verbouwing of deur die niet goed sluit. We streven naar een langdurige huisvestingsrelatie met de gebruiker, of dat nu een bedrijf, particuliere koper of een huurder bij een woningcorporatie is.”
Alles voor elkaar krijgen, kan alleen als men binnen de organisatie ook alles voor elkaar over heeft. De nominatie voor de Sterkste Schakel verkiezing sterkt dat besef. “We mogen best trots zijn op wat we met elkaar presteren”, vertelt Moors. Toch geeft hij ook toe dat het altijd beter kan. “We maken wat op tekening staat. Als een klant bij de uitvoering het dan toch net even anders wil, is het belangrijk om flexibel te zijn en daarover duidelijke afspraken te maken. Goede communicatie is dan van groot belang. Daarnaast blijft het belangrijk hoe je bij de klant binnen komt: doe je je schoenen uit, laat je alles netjes achter. Je bent tenslotte te ‘gast’ bij iemand thuis. We werken veel regionaal, dus diezelfde klant kom je bij wijze van spreken ook op de tennisbaan tegen.”
Door het lange bestaan is Horsman & Co letterlijk geworteld in Duin- en Bollenstreek. Ook Patricia de Groot rijdt door de regio met een Horsman & Co bril op. Als communicatie-medewerker houdt zij zich bezig met het verder op de kaart zetten van Horsman & Co. “We beschikken over een uitgebreid netwerk en kennis van de gebouwde omgeving; aan veel gebouwen hebben we tenslotte wel iets gedaan. Daarnaast zijn we ook maatschappelijk sterk verweven met de regio. Het is mooi te zien hoe mensen reageren op onze projecten. Bij een ‘go’ voor een project plaats ik dat op Facebook en binnen no-time volgen dan vele felicitaties. Horsman & Co leeft duidelijk in de regio en ook steeds meer daarbuiten.”