“Ik wilde een autobedrijf beginnen omdat ik marktkansen zag in de manier van omgaan met de klant.” Joan Ouwehand wil met ‘haar’ mannen problemen oplossen die een ander niet kan. Twaalf jaar geleden won ze al eens de Sterkste Schakel Automotive. Sindsdien is het bedrijf alleen maar nog beter geworden.
“Als een klant hier op vrijdagochtend op de stoep staat met een versleten versnellingsbak, maar graag op zaterdagochtend op vakantie wil, dan halen wij alles uit de kast om hem te helpen. Die versnellingsbak halen wij eruit, wij laten kapotte onderdelen reviseren en wij zorgen dat die er vrijdagavond weer in zit. Al moet het elf uur ’s avonds worden.”
“Waarom wij dat doen? Omdat wij nu eenmaal zo zijn. Wij laten je nooit zitten met een probleem, en het heeft ons geen windeieren gelegd.”
“Samen met mijn man Martin ben ik in 1999 begonnen en wij hebben al die tijd nooit stilgestaan. Wij hebben vier monteurs een receptioniste en klantenservicehond Diesel in dienst. De werkplaats is verdubbeld. Wij zijn aircoservice gaan doen en wij leggen ons nu ook toe op campers en caravans. Bovendien zijn wij al helemaal klaar voor hybride en elektrische auto’s.”
Van die laatste categorie hebben ze er al heel wat in onderhoud: “Op de motor na is ook dat gewoon een auto, met wielen, ophanging, een carrosserie en raampjes. Ook van Tesla hebben wij hier allang de juiste uitleesapparatuur voor de onderhouds- of foutendiagnose.”
Joan Ouwehand is geboren in een ‘autotechnisch’ gezin, maar wilde zelf eerst een andere kant op. “Eigenlijk wilde ik een bloemenzaak, en ik heb ook een opleiding paardendressuur. Maar uiteindelijk krijg je van thuis – vader en moeder hadden een takel- en bergingsbedrijf – inzicht in de autobranche. Daar zag ik dat service en omgaan met mensen het verschil kunnen maken. Mijn man Martin had MTS werktuigbouw en alle passende automotive opleidingen. Dus met die uitgangspunten durfden wij samen wel aan de slag.”
Met de motivatie en de middelen is het bedrijf jaar op jaar gegroeid. ATS Katwijk heeft voor alle categorieën vervoermiddelen de juiste BOVAG-keuringen, vakdiploma’s en analyseapparatuur. “Daar blijven wij in investeren.”
“Hoe je omgaat met klanten bepaalt je succes.” Iedereen in het bedrijf heeft contact met klanten. Met of zonder begeleiding van de hond Diesel kunnen ze altijd meekijken bij de reparaties. “En uiteraard leggen wij alles geduldig uit.” Een van de belangrijkste punten is het aanvoelen van de stemming van de klant. “Een klant die een camper voor onderhoud brengt is een hele andere dan een bloemenrijder met pech. Dat moet je kunnen aanvoelen en erop inspelen.” Bij ATS Katwijk hebben ze met alle mogelijke klanten ervaring. “En wij geven iedereen de service die hij verdient.”